Footer menu

SWEA-resan genom Sörmland – slottens och herrgårdarnas landskap

Text och Bilder: Kickan Williams, SWEA South Florida

Arrangörerna har överösts av lovord, här några berömmande ord som summerar vad vi alla tyckte om Sörmlandresan 2013:

”Vilken fantastisk resa. Oj, vad jag lärt mig mycket om bl.a. brödbak, vinframställning, öltillverkning och naturligtvis alla slott vi fick se!” — Monica Ljung

”Ett stort tack också till alla underbara medresenärer! Vilken genomtrevlig grupp ni var att resa med och vilket proffsigt program! Ännu en gång en stor eloge till Anita och Gunvor! Så lyxig har jag nog aldrig tidigare känt mig i ett SWEA-sammanhang!” — Gigi Werbin

Stockholm och Södermanland visade sina allra bästa sidor denna måndag förmiddag då South Florida Sweorna Gunilla, Inga-May, Mona och jag själv stuvade in oss i Monas VW.

”Inga stora resväskor i min lilla folka” förmanade Mona. Ingen fara, vi packar förståndigt även picnic-korg får plats, kafferast ett måste!

Bland böljande rapsfält, grönskande ängar, lummiga skogspartier, betande får, kor och hästar togs foton att ta fram när längtan till Sverige faller på.

Rast vid vackra Tullgarns slott. Ägg, kaviar, ost, bröd, kaffe och kaka smakar bra, kanske fick vi inte fika just där?

Scandic i Nyköping är utgångspunkt i år. Nyköping är en av Sveriges äldsta städer med Nyköpingshus som landmärke. Mingel i hotellets foajé, speciellt att ses igen, roligt att träffa nya Sweor.

Med gott bubbel hälsades vi välkomna av de duktiga arrangörerna Anita Malménoch Gunvor SahlqvistKarin Wöyer, Scandics kontaktperson, har gjort allt för att vi ska ha det bra. Sång och musik fick oss riktigt igång. Karin hade satt ihop en kul frågelek, vi hastade från rum till rum, våning till våning för att gissa rätt på en massa kluriga frågor. Alla vann till slut en fri frukost på valfritt Scandic hotell i Sverige!

Festlig gästabudsmiddag med vilt bjöds det på Nyköpingshus, berömt för det otäcka gästabudet år 1317. Birger Jarl bjöd sina bröder Erik och Valdemar till ett storslaget gästabud som slutade med att de fängslades och svalt ihjäl. Gästabudet utspelas  varje sommar på slottets teater, vi fick oväntat besök av teatersällskapets Birger Jarl.

— Kickan Williams, SWEA South Florida

Stort frukostbord nästa morgon och massor att prata om, SWEA-vänskapen betyder så mycket!

En charmant buss som Anita och  Gunvor ordnat väntade. Började med en stadspromenad – på Nils Oscars Bryggeri provades flera sorters öl. 2012 producerades 1 miljon liter öl, i år byggs det ut för att mer än dubbla produktionen. Även ekologiskabrännvinssorter tillverkas, på Systemet köpte vi Nils Oscars Ekologiska småsnapsar.

Fika på Hellmanska gårdens kafé, en av Nyköpings äldsta byggnader. Sedan till Öster Malma slott, charmigt barockslott från 1600-talet. Svenska Jägarförbundet arrenderar sedan 1946 ägorna för jakt- och viltvård. Välskött och vackert vid Malmasjön.

Vi avåt, dvs länsade lunchbuffén innan vi kom till Hertiginnan Christina D’Otrante, ägare av Elghammar slott från 1300-talet. Vid giftermålet med Gustaf D’ Otrante blev Elghammar familjens året runt-bostad med skog och säteri som gav viktigaste inkomsten. Christina välkomnade med rosa champagne och guidade genom det vackra slottets salar med antika möbler, kläder, klenoder och egna privata flygeln. Årets SWEA gruppfoto togs på slottets trappa.

Agneta, vår underbara grundare, gav under kvällen återblickar hur hennes SWEA kom till världen och Agneta och jag möttes tack vare våra män. En SWEA- avdelning blev till i Sverige i mitt hem på Birger Jarlsgatan, fortlevde där under fem intensiva, roliga år. SWEA växte till tre svenska avdelningar i Malmö, Göteborg och Stockholm. Många var vi som lade ned vår själ i SWEA över hela världen. Mottog tacksamt hedersmedlemskap för Sverige efter sju år som AO Stockholm.

Ett trettiotal var vi på resan i år som hållit ihop sedan SWEA Stockholm kom till och ett fyrtiotal som under alla 14 åren deltagit i landskapsresan. SWEA- vänskapen är ovärderlig och livslång, och roligt har vi!

— Ettan Bratt, SWEA Örestad

Uppe i ottan, förväntansfulla inför dag tre, åkte vi till Flen och Jurss Ostmejeri, litet familjeägt mejeri som tillverkar ekologiska ostar.

Nästa mål, Warbro Kvarn, är en pärla. Mjöl mals och fylls i sina förpackningar som för länge sedan. Numera används moderna kvarnar men mjölsorterna är urgamla och ger bröd och kakor sin speciella smak. Idyllisk atmosfär med porlande vattendrag.

Sommarbuffé på Blaxta vingård. Svenskar som bott och odlat vin i Kanada startade Sveriges första vinfabrik. ”Vidal Ice Wine” erhöll guld VM 2011 i klassen söta viner. Ägarfamiljen består av Göran Amnegård, som tillhört Kanadas kocklandslag, och frun som basar över vintillverkningen. Underbart god lunch med fantastiska viner.

Middagen på kvällen i hotellets matsal blev höjdpunkten på resan, vi var uppklädda och förväntansfulla. Lotteriet var väl förberett av Gun Norberg och Britt-Marie Nordhus. Lotterna såldes slut under bussresan och vinsterna många och fina.

Tacktal till alla som bidragit till ytterligare en fantastisk sommarresa. Arrangörerna Anita Malmén och Gunvor Sahlqvist rosades och Agneta och SWEA fick välförtjänt uppskattning.

— Gunilla Löfgren Nisser, SWEA Stockholm

Oj, sista dagen redan här! Åker till Julita gård. Njuter färska kanelbullar utomhus i lätt duggregn, första och enda dropparna under hela resan! Nya fina SWEA-jackor kom väl till pass.

En tidsenligt klädd guide tog oss genom den vackra parken, förbi pionträdgården och växthusen till ”Stora huset” med ett 20-tal rum utsmyckade med handgjorda möbler och otroliga konstverk. Serveringsrummet var fyllt av vackert porslin från hela Europa, bevarat som på Arthur Bäckströms tid. Vid sin död 1941 testamenterade löjnant Bäckström hela Julita gård till Nordiska museet.

På väg mot Julita Wärdshus, sista lunchen tillsammans denna gång, passerade vi Julita skans med stugor, museum och ladugård. Julita gav definitivt mersmak.

På tal om smak, Julita Wärdshus drivs av välkände krögaren Tommy Myllymäki. Vi åt godaste rätten hittills: Hjälmargös med sagolik sås och småpotatis! Heavenly!

Vi bilåkande Sweor sa adjö för denna gång. Ses snart igen i SWEA-land … eller i Bologna!