Footer menu

Sverigeresan 2011: Östergötland

Text: Kickan Williams, Anita Malmén, Margareta Tönisson, Siv Arvelid
Bilder: Solveig Anelli, Marianne Englund, Christina Rudbeck Reimondos, Kickan Williams

Se bildgalleri från Sverigeresan 2011 till Östergötland >>>

SWEAs sommarresa 2011 till Östergötland fylldes av kultur, historia, natur, god mat och trevlig samvaro Sweor emellan.

Agneta Nilsson, vår grundare, hade övertalat goda väninnan och Los Angeles-Swean Lussi Nyblaeus att ta hand om upplägget av resan, vilket hon gjorde med den äran. Lussi, som bor med make, hästar och stallkattor på Rakered Rusthåll utanför Linköping, såg till att dörrar öppnades för oss Sweor till privata herresäten och slott, där ägarna ställde upp med personlig guidning och ofta förplägnad och dryck. Det blev några oförglömliga dagar!

Den 4 juli – Ankomst till Medevi Brunn

Vi bodde fint på Medevi Brunn, Sveriges äldsta häslobrunn, vackert belägen i norra Östergötland. Agneta hade arrangerat samåkning, så att vi anlände ungefär samtidigt. Efter glada igenkännanden och kramar installerades vi i de många ”byggningarna” med anor från 1600-talet.

Lisbet Gemzell och Emmelie Lagergren guidade oss runt de väl bevarade byggningarna, kyrkan, apoteket, lasarettet, badhuset och Schweizeriet. Medevi Brunn grundades 1678 av Gustaf Soop, ägaren till Medevi Säteri. Han anlitade stockholmsläkaren Urban Hjärna som fastslog att källvattnet i högsta grad var hälsobringande. Han såg till att inte bara vattendrickande, utan också bad, medicinsk behandling och andlig vård blev del av brunnsverksamheten.

Vi besökte källan som aldrig sinat och fick alla dricka av det hälsobringande vattnet som skulle ge oss ökad livskraft. Bra, för dagens program var på långt när slut!

Efter en god middag på Värdshuset bar det av till Övralid, Verner von Heidenstams sista hemvist , där han bodde med danskan Kate Bang samt hushållerskorna Ida och Frida och Hjalmar, gårdens ”alltiallo”. Där är också von Heidenstam begraven. Invändigt är huset så gott som oförändrad sedan diktarens död 1940. Det kändes som att flytta sig tillbaka i tiden, speciellt i köket där skalden intog middag endat en gång om året – på julafton, samt på övervåningen där nära vänner, bl a Sven Hedin, Prins Eugen, Carl Milles och Albert Engström, ofta övernattade.

Tillbaka i Medevi Brunn var det dags för grötlunken med Brunnsorkestern i täten. Grötlunken tros ha startat 1870 av brunns-läkaren Alfred Levertin, för att få gästerna att röra på sig efter kvällsmålet.

Det kändes alldeles rätt att promenera i sakta lunk, fyra och fyra, arm i arm, i den ljumma sommarkvällen. Dags för kudden efter en dag fylld av nya intryck. Flera drog dock ner mot café hweizeriet för mer samvaro.

Kickan Williams, SWEA South Florida

Den 5 juli – Heldag i luftkonditionerad buss

Efter morgonbön i Medevi kyrka och frukost på Värdshuset tog vi bussen till Godegårds Porslinsmuseum. Museet, som har en av Sveriges största samlingar av svenskt bruksporslin från 1750-talet fram till våra dagar, väckte glada igenkännanden och många minnen. På 1700-talet fanns där en av Sveriges största samlingar av Ostindiskt porslin. Vi fick också berättat för oss om tidigare ägare, fastigheter med anor från 1644 och järnbruket vid Finspångsån med som mest 10-12 hyttor på 1700-talet. Besöket avslutades med kaffe och hembakat.

Sedan bar det av till Sontorps bruk där Carl-Gustaf och Agneta Mörner tog emot vid Kvarnen och Smedjan för lunch. Agneta berättade om Kvarnen, de övriga 16 kulturbyggnaderna samt Järnbruket med troliga anor redan från 1300-talet och som sedan varit i bruk fram till 1910. På Sontorps Herrgård, huvudbyggnad färdigställt 1757, gick vi sedan husesyn ledsagade av Carl-Gustaf Mörner. Släkten fanns porträtterad längs med väggarna i den stora matsalen, som iordninggjordes under 1800-talet, med handmålade tapeter. Som mest rymmer den matsalen 90 personer. Gick sedan till lilla matsalen samt Salongen med underbar konst. Många gjorde inköp på Gallerie Sontorp, inredd i en av flyglarna.

Vidare med buss till Risinge och guidning i S:ta Maria kyrka grundlagd under senare hälften av 1100-talet. Målningarna är kyrkans största sevärdhet. De ansågs inte bara att pryda kyrkan, utan skulle framför allt vara ett medel att bringa bibelkunskap åt menigheten.

På vägen hem åkte vi längs sjön Roxen till Ljungs slott och en guidad visning på slottet med anor från mitten av 1600-talet. Mellan 1774 och 1795 byggdes en ny slottsanläggning och idag betraktas slottet Ljung som en av den Gustavianska tidens viktigaste byggnadsmonument. Slottet är idag privatägt men har under 60 år varit obebott. Sommartid visas slottet av Föreningen Ljungs Slotts bevarande med nio kvinnor som eldsjälar, alla förälskade i samma karl, Axel von Fersen d.y. En underbar och givande dag avslutades efter middagen med lustspelet ”Två fruntimmer på Medevi brunn” med cellist Märta Nilsson och skådespelerskan Emelie Lagergren innan det åter blev Grötlunk och träff igen på Schweizeriet.

Anita Malmén, SWEA Stockholm

Den 6 juli – Fortsatt heldagsutflykt i buss

SWEA-sorlet spred sig vidare över Östgötaslätten, till Prins Eugens Örgården, som var i hans ägo 1915-1944. Vi åkte mellan färggranna fält av blå och vita linblommor, gul raps, röd vallmo och genom ståtliga alléer.

Här blev vi varmt mottagna av Märta Christina och Magnus Vahlqvist, tidigare svenska ambassadörsparet i Japan. De köpte Örgården 1967. Vi serverades en läskande välkomstdrink på yttergården och bjöds sedan in i deras trivsamma hem. De berättade att Prinsen var sin egen designer av allt, med visst överseende av arkitekt Boberg, som också ritade Waldermarsudde för honom.

Örgården består av boningshuset, en atelje, en flygelbyggnad samt automobilstallet. Byggnaderna sammanhålls av den vackra yttergården och gården öppnar sig sedan ut mot fälten. Här målade Prins Eugen många av sina öppna landskapsmotiv. Han kördes runt bland fälten, sittande, målande på lastbilsflaket.

Nästa mål var Omberg vid Vätterns östra strand, en ekopark med milt klimat. Naturguiden Gunilla Wetterling studerade våra skor och gjorde sedan en bedömning av de som kunde vandra på stigar, promenera på vägen eller stanna och besöka det lilla museet. Vandringen blev en både lerig och spännande klättring Utsikten över Vättern var enastående vacker.

Tillbaka vid bussen träffade vi Kari Pettersson, som tog över mikrofonen och guidade oss till sitt hem, Bjälby Östergård. Det blev en mycket informativ resa genom den vackra ”östergötska ladan”. Vi stannade till vid Alvastra Klosterruin, som byggdes på 1200-talet av munkar från Bordeaux. I augusti hålls årligen ett folklustspel här. Fågelsjön Token har nästan helt vuxit igen med vass. Sjön är nu bara två och en halv mil lång, där många fågelarter häckar. Odlingarna är mycket stora och vindenergi är vanligt. Kogårdarna är få, men gris och kyckling/ägg produktion vanligare. Vi passerar Väversunda kyrka från 1200-tal. ”Den är så liten att man kan ta in den under natten”, sa någon.

I Bjälbo, ett litet samhälle med gamla anor på historisk mark där bodde Birger Jarl och hans barska mor Ingrid Ylva. Kyrkan i Bjälbo är från 1100-talet och fynd av en stavkyrka från 900-talet har också hittats. Anders och Kari Pettersson äger här en gård på 225 ha där de odlar potatis, vete, havre, lin, raps, korn, gullök och klöver. Paret Pettersson och borderterriern Rojja bjöd in oss i flygeln där det dukats upp till en härlig lunch, som catering chefen Charlotte Hamilton tillagat. Charlotte lovordades. Vi bjöds också in i Anders och Karis charmiga hem, med mycket bevarat från ursprunget.

I Vadstena steg vi på ”tåget” som tog oss på en guidad rundtur till rådhustorget från 1400-talet och förbi fästningen byggd 1546. Heliga Birgitta Klostermuseum och Klosterkyrka blev en imponerande upplevelse. Museet har varit kungapalats, vilket Birger Jarl lät bygga till sin son Valdermar. Han störtades av brodern Magnus Ladulås. Det var Magnus son Magnus Eriksson med hustru Blanka som skänkte gården till Birgittas blivande kloster.

Birgitta föddes 1303, giftes bort när hon var 13 år och blev mor till åtta barn. Efter makens död fick hon gudomliga budskap, att återföra ”den förfallna kyrkan till Guds vägar genom en klosterorder”. Nunnorna levde inom klausuren ett liv i lugn ritualisk takt med dagen fylld av gudstjänst, måltider, bön sju gånger, och handarbete. Birgittas dotter Catarina var den första abbedissan. Birgitta åkte till Rom för att få påvens godkännade av sin klosteroder. I Rom ritade hon förslaget med noggranna föreskrifter till klosterkyrkan. 1373 dör Birgitta i Rom. Hennes kvarlevor, fraktades till Sverige. 1384 invigs klosteret i Vadstena. I dag finns 60 birgittinska nunnor i världen, varav 12 i Vadstena.

Hemma i Medevi Brunn gick vi ner till Högbrunnen och såg en intressant tolkning av August Strindbergs ”Fodringsägare” från 1888 under ledning av Michael Riise. För att citera Lars Rings resension i SVD, ”Ett tempofyllt hedersdrama. Här skildras en värld utan Gud där vissa gör sig till andras gudar”. Kvällen avslutades som sig bör med en god teatersupé.

Min kära rumskamrat Kerstin Waschewsky sa efter dagens upplevelser ”Vi serveras bara grädde varje dag!” Jag instämmer.

Margareta Tönisson, SWEA San Francisco

Den 7 juli – Tur på Göta kanal

Så var det då sista dagen på vår fantastiska rundresa och nu väntade oss en av resans höjdpunkter, en tur på Göta Kanal. Det var dags att borda ”Kung Sverker” för resan mellan Motala och Borensberg.

Denna berömda farled, byggd under ledning av Baltzar von Platen är 190 km lång, varav 87 km är grävd kanal, resten sjöar. Under åren 1810-32 arbetade 58 000 man för att färdigställa leden med en fallhöjd l på 91 meter och med 58 slussar.

Vi njöt alla av den vackra turen då båten långsamt närmade sig Borenshults slusstrappa. Här slussades vi ner genom 5 slussar, 3 meter i taget ner till sjön Boren, en mycket intressant ”utförsåkning”!

Efter en fin tur över Boren, nådde vi så målet, Borensberg. Här kunde vi förutom att intaga en god lunch på anrika Hotell Göta, njuta av utsikten över kanalen och alla båtar som passerade förbi.

På tillbakavägen stannade vi en kort stund på Brunnby Musteri där vi fyllde kassarna med diverse delikatesser.

Den glada musiken från brunnsparken i Medevi ackompanjerade oss när vi packade bilarna, kramade varandra farväl och konstaterade att vi ännu en gång haft några härliga och givande sommardagar tillsammans på ännu en intressant, rolig och välplanerad SWEA-sommarresa!

Siv Arvelid, SWEA Örestad

SWEAs Medevi-visa 7 juli 2011

Melodi: Fritiof i Arkadien

En tur med SWEA hör till sommarns fröjder!
Till fagra Medevi gick årets färd.
Vid Vätterns strand och norr om Ombergs höjder,
en anrik brunnsort och en egen värld
med byggningar i alla de fasoner,
som en gång hyst båd’ elegans och flärd.
Vi gick med grötlunken till mässingstoner
med ganska få deltagande personer.
Är Medevi av tidens tand förtärd?

Men efter första dagen av viss undran
vi greps av denna hälsobrunns kultur.
Dess stronga kvinnor väckte vår beundran.
De underhöll oss alla med bravur.
Men Lussi hon var ändå resans stjärna,
som ledde oss till östergötsk natur.
Och alla hennes goda vänner gärna
den sanna gästfriheten ville värna.
Från slott till bondgård gick vår stolta tur.

Och vi som kommit hit från många länder
fick se ett Sverige annu dazumal
med brunnsliv, lantbruk, skrönor och legender,
och sist en båttur på Göta Kanal.
För den som kom med överfull kalender,
avkopplingen från stressen var total.
Och gamla vänskaper, som lagts på hyllan
nu odlats i den östergötska myllan.
För allt ett jättetack är vår final!

— Gudrun Westin – SWEA Stockholm

Sverigeresa 2011 till Östergötland; Foto: Solveig Anelli, Marianne Englund, Christina Rudbeck Reimondos, Kickan Williams